چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

نقد و بررسي انيمه ياسوكه (Yasuke)

نقد و بررسي بهترين فليم ها و سريال هاي روز دنيا

نقد و بررسي انيمه ياسوكه (Yasuke)

۶۶ بازديد

انيمه و كارتون ياسوكه

انيمه Yasuke معجوني از ژانرها و زيرژانرهاي گوناگون است اما نخستين همكاري ماپا و نتفليكس چقدر موفق بوده؟ با ما و نقد و بررسي انيمه ياسوكه همراه باشيد.


انيمه و كارتون ياسوكه

انيمه Yasuke معجوني از ژانرها و زيرژانرهاي گوناگون است اما نخستين همكاري ماپا و نتفليكس چقدر موفق بوده؟ با ما و نقد و بررسي انيمه ياسوكه همراه باشيد.

انيمه ياسوكه در هسته‌ي داستاني خود بي‌تدبير است. ياسوكه استفاده‌ا‌ي نامنسجم از ژانرها و زيرژانرها دارد. البته كه انيمه Yasuke در آغاز راه اثر محترمي به شمار مي‌آيد، اما مجموعه‌‌اي از تصميمات اشتباه به سقوط منتهي مي‌شود.  ياسوكه كه ريشه در تاريخ واقعي ژاپن دارد، يك سامورايي آفريقايي‌تبار كه براي امپراتوري ژاپن مي‌جنگيد. حال استوديوي ژاپني MAPPA كه وظيفه‌ي ساخت انيمه Jujutsu Kaisen و فصل پاياني Attack on Titan را برعهده داشته است، با همكاري نتفليكس به سراغ اين ايده‌ي تركيبي آمده است.

اين ياسوكه (اين كلمه به معني «شخصي سياه» است كه در اين جا استعاره‌اي از «سياه پوست» است.) «ياسان» نام دارد. ياسان به عنوان يك پروتاگونيست گذشته‌ي قابل توجهي دارد. او كه سال‌ها مورد تحقير و تمسخر عده‌اي از ژاپني‌ها قرار گرفته، تبديل به يك سامورايي حقيقي و دلاور مي‌شود. سال‌ها بعد در پي اتفاقاتي ياسان در انزواي مطلق به سر مي‌برد، اما او باري ديگر فرصت نجات سرزمين تابان را به دست مي‌آورد.

پرفروش ترين انيميشن هاي سال 2020

نقد و بررسي انيمه  Yasuke

انيمه Yasuke

ياسوكه در پايه‌گذاري قطعات داستاني تا نيمه‌ي راه عملكرد قابل قبولي دارد، اما به يكباره فرو مي‌ريزد. استوديوي ماپا مي‌خواهد حرف جديدي براي گفتن داشته باشد. به همين علت دست به هر كاري مي‌زند تا خطوط داستاني بيشتري در صفحه نمايش حضور داشته باشند. از يك نيروي شيطاني كه به استريوتايپ‌ترين شكل ممكن به دنبال فتح جهان است تا حضور يك ربات در قرن شانزدهم كه بسيار احمقانه به نظر مي‌رسد. روند كيفي انيمه ياسوكه به گونه‌ي عجيبي پيش مي‌رود. انگار نيمه‌ي نخست و پاياني، دو محصول جداگانه باشند. انيمه Yasuke با چشم‌اندازهايي درخشان و موقعيت‌هايي مرموز آغاز مي‌شود. شخصيت‌هايي ملموس و جذاب دارد. اكشن‌هاي شايسته‌اي به مخاطب تقديم مي‌كند. موسيقي و روايت بصري، تركيب جالبي خلق كرده است. همه چيز نويد يك اثر متفاوت و برازنده‌ي سامورايي‌محور را مي‌دهند، اما نيمه‌ي دوم قرباني شتاب‌زدگي نويسندگان و كارگردان شده است.

انيميشن ياسوكه داستان سرراست و ساده‌اي دارد، اما سازندگانش سعي مي‌كنند لقمه را تا حد ممكن دور سر بپيچانند و با ژانرهاي گوناگون بازي به راه بيندازند. اين بازي بچگانه گريبان‌گير انيمه در نيمه‌ي دوم آن شده است. از طرفي نتفليكس نتوانسته به اندازه كافي سرمايه تزريق كند و پس از چند قسمت مي‌توان شاهد افت اجرايي و بصري وقايع انيمه بود.

در بررسي داستان انيمه Yasuke بايد گفت كه ياسوكه‌ي قصه وظيفه دارد كه دختري با نيروهاي ماورايي (به نام «ساكي») را به مقصدي امن برساند و او را درمان كند. در نتيجه مخاطب مي‌تواند انتظار يك شيمي تنگاتنگ از اين انيمه داشته باشد، اما انيمه به همان شيمي ناپخته‌ي رابطه‌ي ياسان و ساكي بسنده مي‌كند. پيوند ساكي و ياسان به عنوان الگويي پدرانه يا فرشته‌ي نجات به راحتي مي‌توانست جايگاه انيمه ياسوكه را بالا ببرد، اما نويسندگان به قدري بزدل هستند كه چنين فرصت و خاستگاهي را از دست مي‌دهند. البته كه در مديوم‌هاي گوناگون شاهد برقراري دقيق و تاثيرگذار چنين روابطي بوده‌ايم.

با نقد و بررسي انيمه Yasuke در مي‌يابيم كه بزرگ‌ترين مشكل اين انيمه، نگرش و تفكر سازندگانش نسبت به ماهيت خير و شر است. خير و شرها ماهيتي نسبي دارند و مطلق نيستند. برخي اوقات ممكن است انسان در برخورد با شرايطي مشابه، برچسب‌هاي بهترين و بدترين را به ديوار جامعه بزنند. با اين حال بايد به تفاوت ديدگاه شخصي و اجتماعي توجه كرد. ماهيت خير و شر از هر موجود تا موجودي ديگر قابل تغيير است، پس چرا بايد اين امر را ناديده گرفت؟ ياسوكه با تمام سنگ‌هايي كه در مسير خود پرتاب مي‌كند، در تلاش است كه محصولي متفاوت (براي مخاطبان غربي) باشد. البته كه مشخص است چنين فرمولي جواب نمي‌دهد، ولي براي سه اپيزود از كارتون ياسوكه تركيب سرگرم‌كننده‌اي ظاهر مي‌شود.

معرفي بهترين و پرفروش ترين سريال هاي نتفليكس 2021

انيمه ياسوكه

آهنگ‌هاي اورجينال هيپ-هاپي به سكانس‌هاي اكشن شور و نشاط خاصي بخشيده‌اند. هرچند صداگذاري‌هاي ياسوكه تعريف چنداني ندارند و براي اثري كه نتفليكس تهيه و پخش مي‌كند، رضايت‌بخش نيست.

انيمه ياسوكه از ارائه‌ي كامل هر جنبه‌اي از مضامين خود واهمه دارد. يك بزدل كه ايده‌ي اوليه را به درستي جاي‌گذاري مي‌كند، اما از فروريختن قطعات بعدي مي‌ترسد و از شكل گرفتن ميراث خود جلوگيري مي‌كند. حتي اگر Yasuke روي ياسان تمركز مي‌كرد، خروجي به مراتب بهتري داشت و ديگر اين افت نااميدكننده اپيزوديك را تماشا نمي‌كرديم.

معرفي و دانلود فيلم سينمايي جاليكاتو (Jallikattu)

جمع‌بندي

حقيقت ماجرا اين است كه انيمه ياسوكه حتي در رده‌بندي سني بزرگسال خود هم عاجز مي‌شود و هيچ كاري از دستش برنمي‌آيد كه «بزرگسال» جلوه كند. خشونت به ظاهر بزرگسالانه‌اش در بهترين حالت براي مخاطبان ۱۳ ساله طراحي شده است. ياسوكه حتي هيجان درخور يك انيمه بزرگسالانه ندارد.

در جمع‌بندي نقد و بررسي انيمه Yasuke، اين محصول را مي‌توان به عنوان يك محصول شكست‌خورده از جانب ماپا و نتفليكس حساب كرد. نتفليكسي كه روزانه به ليست انيمه‌هاي ارجينالش مي‌افزايد، ولي انيمه‌هاي موفقش به تعداد انگشتان دست نمي‌رسد. ياسوكه به دنبال كيفيت نيست و حتي كميت خود را هم پايمال مي‌كند. اثري كليشه‌اي، گول‌زننده و يك‌بارمصرف كه بهتر است همان بودجه‌ي اندك هم برايش صرف نمي‌شد.

در نهايت نمي‌توان انيمه ياسوكه را به مخاطب خاصي پيشنهاد كرد، چه بسا آثار بسيار ارزشمندتري در جهان انيمه‌ها و انيميشن‌ها وجود دارد. تمركز تجاري نتفليكس بر آثار انيميشني مي‌تواند به ضرر انيميشن‌سازها و مخاطبان جهاني‌اش تمام شود؛ تمركزي كه خلاقيت و هنر را از ريشه نابود مي‌كند.

براي اطلاع از اخرين اخبار فيلم ها و سريال هاي روز دنيا از صفحه اصلي سايت ان مووي ديدن كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.